Asbest en de impact op volksgezondheid en milieu

Asbest en de impact op volksgezondheid en milieu

Asbest is jarenlang gebruikt in tal van toepassingen vanwege zijn hittebestendige eigenschappen en slijtvastheid, maar we kennen nu allemaal de risico’s die het materiaal met zich meebrengt. De schadelijke gevolgen voor de gezondheid hebben geleid tot strenge asbestwetgeving, zowel op Belgisch niveau als binnen Europese en internationale kaders. In België is het gebruik van asbest sinds 1998 verboden en de regering heeft stappen ondernomen om de aanwezigheid van asbest in gebouwen en structuren te verminderen, met een uiteindelijk doel om tegen 2040 een asbestveilig Vlaanderen te realiseren.

Deze ambitieuze doelstelling wordt weerspiegeld in de wetgeving en het beleid, dat nauwlettend de normen volgt die door de Wereldgezondheidsorganisatie en andere internationale instanties zijn opgesteld. De blootstellingslimieten zijn in overeenstemming met deze richtlijnen en er is aandacht voor zowel de gezondheidsrisico's voor werknemers die betrokken zijn bij de verwijdering van asbest, als voor het publieke risico.

De aanpak in België is erop gericht om de blootstelling aan asbestvezels tot een minimum te beperken. Dit uit zich in de certificering van asbestverwijderaars en een verplichte inventaris voordat er sloop- of renovatiewerkzaamheden plaatsvinden. Deze aanpak benadrukt het belang van een professionele en veilige verwijdering, waarbij de gezondheid van arbeiders en omwonenden centraal staat.

Ook de afvalverwerking van asbestmaterialen is strikt gereglementeerd. Dit afval moet naar specifieke, daarvoor bestemde stortplaatsen gebracht worden, waar het op een veilige manier kan worden opgeslagen zonder risico voor mens en milieu. De traceerbaarheid van asbestafval draagt bij aan de veiligheid en naleving van de wetgeving.

Op Europees niveau zijn de richtlijnen eveneens helder. De Europese Unie vaardigt regels uit die de lidstaten moeten implementeren en opvolgen. Zo is de export van asbest naar landen buiten de EU verboden en dienen de lidstaten te zorgen voor adequate opleiding en bescherming van werknemers die met asbest in aanraking kunnen komen.

De internationale gemeenschap onderkent het probleem van asbest en heeft in verschillende verdragen, zoals het Rotterdam Verdrag, bepalingen opgenomen over het delen van informatie en het waarschuwen voor gevaarlijke stoffen als asbest. Het streven is om een wereldwijde afname van het gebruik van asbest te realiseren en het streng reguleren van producten en materialen die asbest bevatten.

In de context van de mondiale milieuproblematiek en volksgezondheid vormt asbest een prioriteit. Hoewel België al grote stappen heeft gezet met zijn wetgeving die een asbestveilige leefomgeving vooropstelt, blijft de aanwezigheid van asbest in oudere gebouwen en infrastructuur een uitdagende kwestie. Het gaat hierbij niet alleen om de technische en financiële aspecten van sanering, maar ook om bewustwording en educatie.

De overheid speelt een cruciale rol in het stimuleren van asbestverwijdering door subsidies en premies beschikbaar te stellen. Daarnaast is de ontwikkeling van nieuwe technologieën die de verwijdering van asbest versimpelen en veiliger maken van groot belang. Samenwerking tussen overheidsinstanties, bedrijven en burgers is essentieel om de doelstellingen van een asbestveilig België te realiseren.

De strijd tegen asbest is nog lang niet gestreden. Er zijn nog vele gebouwen en installaties waar asbest aanwezig is, en het zal nog vele jaren duren voordat dit volledig gesaneerd is. Het is dus van belang dat de regelgeving op punt blijft en dat er blijvende aandacht is voor het onderwerp, zowel op nationaal als internationaal niveau.

In de toekomst kan verwacht worden dat de regelgeving nog strenger zal worden naarmate onze kennis over de gevaren van asbest toeneemt en nieuwe technologieën de verwijdering ervan vergemakkelijken. Daarbij zal ook de nadruk op transparantie en verantwoording toenemen. Het uiteindelijke doel is een wereld waarin de gevaren van asbest tot het verleden behoren en waarin mensen veilig kunnen wonen, werken en leven.

De aanpak rond asbestproblematiek in België toont een duidelijk beeld van hoe een land via uitgebreide wetgeving en samenwerking naar een asbestvrije toekomst kan streven. Ondanks de complexiteit van het probleem, is het duidelijk dat stappen in de juiste richting worden gezet en dat de gezondheid van burgers voorop staat. Door te blijven leren van internationale partners en door wetenschappelijke inzichten toe te passen, kan België een voorbeeldrol blijven spelen in de internationale strijd tegen asbest.

Het blijft belangrijk om burgers goed te informeren over de risico’s van asbest en de maatregelen die genomen kunnen worden voor een asbestveilig thuis. Voorkomen is beter dan genezen, en dat geldt zeker voor de blootstelling aan asbestvezels. Met een actieve houding van overheden, bedrijven en individuele burgers kan België zijn rol als koploper in het asbestbeleid blijven vervullen.

Ondanks het succes van de huidige wetgeving en maatregelen, moet België alert blijven en de ontwikkelingen rond asbest zorgvuldig blijven volgen. Dit vereist voortdurende evaluatie en aanpassing van beleid, investeringen in innovatieve saneringstechnieken en een actieve dialoog met alle belanghebbenden. Juist die veelzijdige benadering zorgt ervoor dat de weg naar een asbestvrije samenleving stap voor stap kan worden afgelegd.

Met de voortschrijdende tijd zal België zijn asbestverleden steeds verder achter zich laten, maar zolang er nog asbest in onze omgeving is, blijft het noodzakelijk om alert te zijn op de risico's en adequaat te handelen om de gezondheid van iedereen in België te beschermen. Het is een gedeelde verantwoordelijkheid die vraagt om een voortdurende inzet en aandacht voor zowel de huidige generatie als de generaties die volgen.

  • Telefoon:
    0477/34.15.53.

  • Leernsesteenweg 234B
    9800 Deinze

© Copyright 2024 - ASBEST GIGANT - Blog