Asbest en de verkoop van uw woning

Asbest en de verkoop van uw woning

Wanneer u als eigenaar van een woning in België deze wilt verkopen, dan krijgt u te maken met verschillende aspecten die daarbij horen. Eén belangrijk aspect is het omgaan met asbest. Asbest werd tot in de jaren '90 veel gebruikt in bouwmaterialen vanwege zijn brandwerende en isolerende eigenschappen. Helaas bleek asbest zeer schadelijk voor de gezondheid, waardoor het gebruik ervan streng gereglementeerd werd.

Nu vraagt u zich wellicht af of u een asbest certificaat nodig heeft om uw woning te verkopen. Hoewel de Belgische wetgeving geen asbest certificaat verplicht stelt bij de verkoop van iedere woning, speelt asbest wel degelijk een rol in het verkoopproces.

Allereerst is er de plicht om een asbestinventaris op te stellen voor bepaalde gebouwen. De Vlaamse regering heeft bijvoorbeeld het asbestattest ingevoerd dat nodig zal zijn voor de verkoop van bepaalde soorten vastgoed vanaf 2022. Dit attest geeft aan of er asbesthoudende materialen aanwezig zijn in het gebouw en is van toepassing op niet-residentiële gebouwen zoals kantoren en scholen, maar ook voor residentiële gebouwen als ze deel uitmaken van een groter complex.

Als uw woning enkel gebruikt wordt als privéwoning en niet valt onder deze categorie, dan is een asbestattest momenteel nog niet verplicht, maar dit kan wijzigen door nieuwe wetgeving. Echter, het is wel mogelijk dat de potentiële koper een asbestinventaris zal vragen, of dat de notaris u hierover advies geeft.

Een asbestinventaris is een document waarin staat waar en in welke staat asbesthoudend materiaal zich bevindt in de woning. Dit kan bijvoorbeeld gaan over asbesthoudende dakleien, oude vloertegels, maar ook over leidingisolatie of plafondplaten. Het hebben van een asbestinventaris kan transparantie bieden aan de koper en helpt u als verkoper tevens om te voldoen aan uw informatieplicht.

Het verwijderen van asbest is een zaak die u best overlaat aan professionals. Wanneer asbest correct en veilig verwijderd wordt, dan kan dit de verkoopprijs van uw woning verhogen en maakt het uw woning aantrekkelijker voor kopers. Het is daarom raadzaam om een gecertificeerd asbestverwijderingsbedrijf in te schakelen indien er asbesthoudende materialen in uw woning zijn. Deze bedrijven beschikken over de juiste kennis, ervaring en uitrusting om asbest op een veilige manier te verwijderen.

Verder is het belangrijk om op te merken dat als er asbest in uw woning aangetroffen wordt, dit niet per se hoeft te betekenen dat het direct verwijderd moet worden. Soms is het veiliger om asbesthoudende materialen te laten zitten, mits deze in goede staat zijn en niet verstoord worden. Dit wordt beheersbaar houden van asbest genoemd. Echter, bij verkoop kan de aanwezigheid van asbest een onderhandelingspunt zijn tussen de koper en verkoper.

Transparant communiceren over de aanwezigheid van asbest is essentieel. Niet alleen omdat het ethisch de juiste houding is, maar ook omdat dit problemen achteraf kan voorkomen. Indien na verkoop namelijk blijkt dat er asbest aanwezig is en de koper was hierover niet geïnformeerd, dan kunt u als verkoper juridisch aansprakelijk gesteld worden.

Het is dus duidelijk dat hoewel een asbest certificaat niet altijd wettelijk verplicht is bij de verkoop van een woning, er wel degelijk redenen zijn om rekening te houden met asbest. Een proactieve aanpak kan veel onzekerheid wegnemen en draagt bij aan een vlotte verkoop van uw woning. Als u binnenkort uw woning wilt verkopen, informeer dan tijdig naar de asbestwetgeving en de mogelijke impacts op uw verkoopproces.

Naast de juridische en verkoopgerelateerde aspecten van asbest, is er ook het volksgezondheidsaspect. Asbest kan ernstige gezondheidsrisico's met zich meebrengen, zoals asbestose, mesothelioom en longkanker. Dit zijn ziektes die kunnen ontstaan na blootstelling aan asbestvezels. Het spreekt dan ook voor zich dat het verwijderen van asbest uit woningen bijdraagt aan de algemene gezondheid en veiligheid van de bewoners.

In België zijn er specifieke regels voor het verwijderen van asbest. Zo zijn er wettelijke bepalingen die voorschrijven dat bepaalde types van werk met asbest alleen mogen worden uitgevoerd door erkende asbestverwijderaars. Er zijn strikte normen voor de werkwijzen en veiligheidsmaatregelen bij het verwijderen van asbest. Als asbest in uw woning aanwezig is, is het daarom van groot belang om na te gaan welke wetten en voorschriften in uw situatie van toepassing zijn.

De Vlaamse overheid heeft bijvoorbeeld het asbestafbouwbeleid opgesteld met als doel Vlaanderen tegen 2040 asbestveilig te maken. Hierin worden verschillende initiatieven genomen om asbest op een veilige en effectieve manier uit onze leefomgeving te verwijderen. Eigenaars van oudere woningen worden gestimuleerd om asbestinventarissen op te maken en over te gaan tot sanering indien nodig. Zo zorgt men ervoor dat toekomstige generaties niet geconfronteerd worden met de risico's van asbest.

Tot slot is het belangrijk te vermelden dat het beleid omtrent asbest in constante ontwikkeling is, en dus kunnen de regels rond het omgaan met asbest in de komende jaren veranderen. Zo kan een asbest certificaat in de toekomst wellicht een verplicht element worden bij de verkoop van vastgoed. Als eigenaar doet u er goed aan om deze ontwikkelingen te volgen en u te laten bijstaan door deskundigen op het gebied van asbestsanering en -wetgeving.

Door aandacht te besteden aan asbest bij de verkoop van uw woning, draagt u niet alleen bij aan het welzijn van de nieuwe bewoners, maar zorgt u ook voor een waardevaste en toekomstbestendige investering. Want hoewel er op dit moment geen algemene verplichting is voor een asbest certificaat, laat het zorgvuldig omgaan met asbest u toe uw woning met een gerust hart en een zuiver geweten te verkopen.

  • Telefoon:
    0477/34.15.53.

  • Leernsesteenweg 234B
    9800 Deinze

© Copyright 2024 - ASBEST GIGANT - Blog