Omgevingsvergunning voor de bouw van faciliteiten met Asbest

Omgevingsvergunning voor de bouw van faciliteiten met Asbest

Asbest was ooit een veelgebruikt materiaal in de bouwsector vanwege zijn brandwerende en isolerende eigenschappen. Echter, sinds de ontdekking van de gezondheidsrisico's die het met zich meebrengt, waaronder asbestose en mesothelioom, is het gebruik ervan sterk gereguleerd. In België moeten bedrijven en individuen strikte procedures volgen bij het werken met of bouwen van faciliteiten die asbest bevatten. Dit artikel licht de stappen toe die men moet ondernemen om een omgevingsvergunning te verkrijgen voor de bouw van faciliteiten die asbest bevatten.

De eerste stap in het proces is het doen van een grondige risicoanalyse. Het is cruciaal om te onderzoeken of, waar en in welke vorm asbest aanwezig is op de bouwlocatie. Wanneer asbest wordt vermoed, moet een gecertificeerde asbestdeskundige worden ingeschakeld om een asbestinventarisatie uit te voeren. Deze inventarisatie brengt de locatie, de hoeveelheid en de staat van het asbest in kaart. Men moet rekening houden met alle soorten asbesthoudende materialen, zoals spuitasbest, asbesthoudende platen, buizen en andere bouwelementen.

Na de risicoanalyse volgt het indienen van de benodigde documenten voor een omgevingsvergunning bij de betreffende gemeente of het bevoegde gewest. Het aanvraagdossier moet altijd een uitgebreid asbestbeheersplan omvatten. Dit plan beschrijft de maatregelen die worden genomen om blootstelling aan asbestvezels tijdens de bouwwerken te voorkomen en hoe asbest op een veilige manier zal worden verwijderd, vervoerd en gestort. Alle betrokken partijen, van architecten tot aannemers, moeten zich strikt houden aan dit plan.

Bovendien vraagt de vergunningsprocedure voor het bouwen van faciliteiten die asbest bevatten ook om een milieueffectrapportage (MER) of minstens een MER-screening. Hierin wordt onderzocht welke impact de bouwactiviteiten kunnen hebben op de omgeving, waaronder mogelijke asbestverspreiding. Dit rapport moet door een erkend deskundige worden opgesteld en besproken met de desbetreffende overheid.

Naast deze documenten moet de aanvrager ook een publieke consultatieronde organiseren indien de bouwwerkzaamheden een significant milieu- of gezondheidsrisico kunnen vormen. Tijdens deze ronde hebben burgers en belanghebbenden de mogelijkheid om bezwaren en opmerkingen te formuleren. Deze betrokkenheid van de gemeenschap is essentieel voor het verkrijgen van draagvlak en het nalopen van eventuele zorgen of bezorgdheden die leven bij de lokale bevolking.

Na de consultatieronde neemt de bevoegde overheid een beslissing. Als alle vereiste informatie is ingediend, inclusief eventuele publieke bezwaren, en de nodige stappen zijn gevolgd, kan de vergunning worden verleend. Echter, het verkrijgen van de vergunning betekent niet dat men vrij is om naar goeddunken te handelen. Strikte naleving van de regelgeving tijdens de bouw is noodzakelijk, inclusief regelmatige controle en rapportage aan de betreffende instanties.

Asbestsanering en -verwijdering moeten worden uitgevoerd door gekwalificeerde asbestverwijderaars die beschikken over de juiste training en licenties. Zij moeten gebruik maken van geschikte persoonlijke beschermingsmiddelen (PBM's) en zorgen voor een veilige afvoer van het asbestafval volgens de geldende normen en wetgeving. Het is van groot belang dat de verwijdering van asbest plaatsvindt voordat de eigenlijke bouwwerkzaamheden beginnen om kruiscontaminatie te voorkomen.

Het is ook van belang dat alle werknemers die mogelijk in contact komen met asbest tijdens de werkzaamheden, worden getraind in de omgang met dit materiaal. Dit omvat onderwijs over de gezondheidsrisico's van asbest, de juiste manieren om zichzelf te beschermen en de procedures voor noodgevallen.

Na voltooiing van de bouw of sanering, moet een eindinspectie door een externe en onafhankelijke asbestdeskundige worden uitgevoerd. Deze inspectie zorgt ervoor dat alle asbest op veilige wijze is verwijderd en dat het gebouw veilig is voor toekomstig gebruik. Pas nadat deze finale goedkeuring is gegeven, mag het gebouw in gebruik worden genomen.

De strikte regulatie van asbest in België is er niet zonder reden. De gevaren van asbest zijn alom bekend en de overheid neemt haar verantwoordelijkheid serieus om burgers te beschermen tegen blootstelling aan asbestvezels. Door deze stappen nauwlettend te volgen, kan men ervoor zorgen dat bouwprojecten met asbest verantwoord worden uitgevoerd, met respect voor de volksgezondheid en milieuwetgeving.

Het naleven van de procedure voor het verkrijgen van een omgevingsvergunning is slechts één aspect van asbestbeheersing. Belangrijk is ook dat er na de bouw voortdurend aandacht besteed wordt aan het beheren en wanneer nodig saneren van asbest in bestaande structuren. Dit vereist een langetermijnvisie en samenwerking tussen overheden, bedrijven en gezondheids- en veiligheidsorganisaties.

De omgang met asbest is een complex onderwerp dat veel expertise vereist. Regelmatige bijscholing en updates van wetgeving zijn essentieel om ervoor te zorgen dat alle betrokken partijen op de hoogte blijven van de beste praktijken en juridische eisen. Het is daarom belangrijk dat er voldoende informatie beschikbaar is en dat deze informatie actueel gehouden wordt.

De bouw van faciliteiten die asbest bevatten brengt extra verantwoordelijkheden met zich mee. Dit vereist een grondige planning, deskundigheid en een proactieve houding ten aanzien van gezondheid en veiligheid. Door het zetten van de juiste stappen voor een omgevingsvergunning en door het respecteren van de regelgeving, kan men ervoor zorgen dat asbest veilig wordt beheerd. Zo kan België blijven werken aan een toekomst waarin de gevaren van asbest tot het verleden behoren.

  • Telefoon:
    0477/34.15.53.

  • Leernsesteenweg 234B
    9800 Deinze

© Copyright 2024 - ASBEST GIGANT - Blog